Adviseur openbare orde en veiligheid
Gemeente Hardenberg
 
Aanvraagnummer
25738
Duur
6 maanden
Opties verlenging
3 maal 6 maand(en)
Uren per week
32 tot 36 uur
DAS opdracht
Ja
Start
5 januari 2026
Opleidingsniveau
WO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
19 December 2025 agenda 
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Hardenberg mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Hardenberg. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Opdracht

  1. Aanleiding en doel van de opdracht
    De gemeente wil haar aanpak van ondermijnende criminaliteit versterken en toekomstbestendig vormgeven. Zowel landelijke ontwikkelingen als de regionale dynamiek vragen om actualisatie van beleid en een stevige uitvoering. Met het oog op deze opgaven wordt projectmatige inzet gevraagd van een gedreven specialist om nieuw beleid op te zetten, dit te vertalen naar een concreet plan van aanpak en om de toepassing van de Wet Bibob te optimaliseren voor wat betreft beleid en uitvoering. Daarnaast bestaat de opdracht uit het inhoudelijk begeleiden van een startende medewerker die zich bezig gaat houden met het integraal oppakken van casuïstiek en het organiseren van integrale controles en preventieactiviteiten.
  2. Doelstelling
    Het doel van de opdracht is om te komen tot een actueel en uitvoerbaar ondermijningsbeleid, voorzien van een plan van aanpak, en een robuuste en actuele Bibob-beleidslijn, voorzien van een implementatieplan.
  3. Resultaten / Op te leveren producten

Toekomstbestendig ondermijningsbeleid

  • Een integraal en toekomstbestendig ondermijningsbeleid, gebaseerd op actuele dreigingsbeelden, analyses en bestuurlijke prioriteiten.
  • Een plan van aanpak voor de implementatie van dit beleid, inclusief duidelijke doelen, interventies, rollen en verantwoordelijkheden.
  • Afstemming met interne partners (veiligheid, handhaving, vergunningverlening, toezicht, sociaal domein) en relevante externe partners (politie, OM, RIEC).

Actualisatie en implementatie beleidslijn Bibob

  • Een volledig geactualiseerde beleidslijn Bibob, passend bij de huidige wet- en regelgeving, de lokale/regionale context en met bestuurlijk draagvlak.
  • Een uitvoeringsplan dat beschrijft hoe Bibob wordt toegepast in processen zoals vergunningverlening, vastgoedtransacties en subsidies.
  • Een plan van aanpak voor de implementatie en het opzetten van een structuur voor de procesinrichting.

Vertegenwoordiging in Bibob-werkgroepen

  • Actieve en deskundige deelname aan de lokale en regionale Bibob-werkgroep.
  • Tijdige terugkoppeling naar de organisatie over relevante ontwikkelingen, signalen en beslispunten.
  • Bijdrage aan uniformiteit en samenwerking binnen het regionale Bibob-netwerk.

Inhoudelijke begeleiding startende medewerker

  • Uitleg van werkprocessen, informatiestromen en rollen.
  • Hulp en advies ten aanzien van het integraal oppakken van casuïstiek.
  • Begeleiding bij het opzetten van integrale controles en preventieactiviteiten.

Competenties en expertise

  • Kennis van de aanpak van ondermijning en bestuurlijke weerbaarheid.
  • Ervaring met beleidsontwikkeling en het opstellen van plannen van aanpak binnen het veiligheidsdomein
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en ervaring in een gemeentelijke context.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO niveau );
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Adviseur openbare orde en veiligheid bij een overheidsinstelling;
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het opstellen van beleidsplannen op gebied van veiligheid bij een gemeente

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten
5. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO niveau in de richting bestuurskunde (veiligheid) (10 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring  in de afgelopen 8 jaar als Adviseur openbare orde en veiligheid bij een gemeente (40 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met ketenparters op het gebied van integrale controles (10 punten);
8. Minimaal 2 verschillende gemeentelijke opdrachtgevers waar Beleid voor ondermijning zijn opgesteld (40 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Sterke communicatieve vaardigheden;
  • Verbindend vermogen in samenwerkingsverbanden;
  • Nauwkeurig, gestructureerd en organisatorisch sterk;
  • Proactief en resultaatgericht.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 22 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).\

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 11 december 2025, 09:00 uur . De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 15 december 2025, 09:00 uur gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 19 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.