Secretaris/beleidsadviseur Asiel & Migratie Kabinet CdK
Provincie Overijssel
 
Aanvraagnummer
25690
Duur
12
Opties verlenging
Nee
Uren per week
32 uur
DAS opdracht
Ja
Start
zo snel mogelijk
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
15 December 2025 agenda 
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Overijssel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Overijssel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Bestuurs-en Concernzaken
Je gaat aan de slag bij de afdeling , Bestuurs- en Concernzaken één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is de verbindende schakel tussen bestuur, organisatie, partners en de inwoners van Overijssel. Samen met jouw collega’s draag je het profiel van de provincie Overijssel uit naar de buitenwereld. Een provincie met een eigentijds bestuur, die werkt aan een krachtige economie in een prettige en veilige leefomgeving.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Bestuur, Concerncontrol en advies, Communicatie,  Kabinet, Strategie.

Opdracht
Wij zijn op zoek naar een Secretaris/beleidsadviseur Kabinet CdK bij de provincie Overijssel. De Commissaris van de Koning heeft als Rijksorgaan een taak om actief toe te zien op de verdeling van asielzoekers/statushouders over de provincie Overijssel. In deze rol speel je een cruciale rol in het besluitvormingsproces met betrekking tot onderwerpen als asiel, regietafels en andere relevante beleidsonderwerpen. Samen met gemeenten, regio's, ministeries en het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) werk je aan het coördineren en stroomlijnen van besluitvormingsprocessen. Jouw expertise en betrokkenheid zijn essentieel om zaken als asielplekken, aantallen gerealiseerde plekken voor noodopvang, asielzoekers en statushouders in Overijssel in goede banen te leiden.

Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het voorbereiden van bestuurlijke overleggen voor de Commissaris van de Koning. Hierbij gaat het om asielzaken, actuele beleidsonderwerpen op dit thema of andere overlegsituaties, jij zorgt voor een gedegen voorbereiding en coördinatie. Je speelt ook een rol bij het inhoudelijk voorbereiden op het onderwerp asiel, levert input voor officiële bezoeken van de CDK aan gemeenten binnen de provincie, waarbij jouw expertise en betrokkenheid bijdragen aan het succes van deze bezoeken.

In de rol van Secretaris/beleidsadviseur ben je verantwoordelijk voor:
•Het geven van bestuurlijk advies en het regisseren van besluitvormingsprocessen van de Commissaris van de Koning bij Rijksorgaan taken met betrekking tot asiel en vluchtelingen.
•Het strategisch opstellen van inhoudelijke annotaties, en het begeleiden bij overleggen ten behoeve van de CDK.
•Het fungeren als inhoudelijk Secretaris van de Provinciale Regietafel Asiel (4 of 5 keer per jaar).
•Het dienen als aanspreekpunt voor gemeenten, COA, veiligheidsregio's en ministeries met betrekking tot vragen over locaties voor asielzoekers en statushouders.
•Het inhoudelijk voorbereiden van het onderdeel asiel en migratie bij ambtsbezoeken van de Commissaris van de Koning aan gemeenten, bedrijven en instellingen binnen de provincie.

Je herkent je in de volgende punten:

  • Je hebt een afgeronde HBO of academische opleiding in de richting van bestuurskunde, rechten of een vergelijkbare generalistische studie, waardoor je beschikt over de benodigde kennis en analytische vaardigheden om complexe beleidsvraagstukken aan te pakken.
  • Je hebt aantoonbare ervaring bij een gemeente, ministerie of andere overheidsinstelling, bij voorkeur met betrekking tot vluchtelingen/asielzaken, waardoor je bekend bent met relevante wet- en regelgeving en de uitdagingen op dit gebied.
  • Je hebt een proactieve houding en het vermogen om zelfstandig op bestuurlijk niveau en met andere belangrijke stakeholders te schakelen, waarbij je in staat bent om effectieve samenwerkingsverbanden op te bouwen en draagvlak te creëren.
  • Je hebt een hands-on mentaliteit en bent in staat om snel en doelgericht te handelen.
  • Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling, waarmee je in staat bent om bestuurlijk gevoelige teksten te schrijven en complexe informatie begrijpelijk over te brengen

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een maximum uurtarief van €120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer werk-werkverkeer;
2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
3. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur bij een overheidsinstelling
5. Aantoonbare werkervaring met Asielzaken bij een overheidsinstelling

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van bestuurskunde of rechten (20 punten)
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur bij een overheidsinstelling (40 punten)
8. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervarin als beleidsadviseur op het gebied van Asielzaken (40 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- communicatieve vaardigheden
- verbindend
- analytisch
- overtuigend
- gestructureerd

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma di woe do vrij
Standplaats: Zwolle

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 17 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 9 december 2025, 09:00 uur . De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 10 december 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 15 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.