Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".
Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.
In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
Opdracht
De gemeente Zwolle zoekt tijdelijk een KAMV-adviseur die zorgdraagt voor de continuïteit en verdere doorontwikkeling van het beleid op het gebied van kwaliteit, arbeidsomstandigheden, veiligheid en milieu (KAMV).
De opdracht ontstaat door het vertrek van de huidige adviseur Arbo & Veiligheid en heeft als doel om lopende trajecten te borgen, beleid te actualiseren en de verbinding tussen HR, Services en de organisatiebrede crisisorganisatie en vakafdelingen te versterken. Ook ligt er een concrete opdracht om op korte termijn het veiligheidsbewustzijn bij de vakafdelingen in het Fysieke Domein te vergroten door het inrichten en implementeren van een werkend veiligheidsmanagementsysteem.
De KAMV-adviseur werkt nauw samen met de afdelingen HR, Services, Facilitair Bedrijf, Veiligheid, Inkoop en de vakafdelingen in het Fysiek Domein. De nadruk ligt op integraal veiligheidsmanagement, borging van Arbo-verplichtingen, en het verbeteren van de interne processen op KAMV-gebied maar ook het management van Stadsbeheer & Vitale Wijken actief en praktisch ondersteunen bij haar verantwoordelijkheid om veilig werken te borgen op de werkvloer, stimuleren en actief uit te dragen binnen de organisatie incl. het inregelen van de installatieverantwoordelijkheid binnen de organisatie.
Doel van de opdracht
- Borgen van de continuïteit en kwaliteit op het gebied van Arbo, milieu, veiligheid en kwaliteitsmanagement.
- Actualiseren van het KAMV-beleid en het opstellen van het KAMV-jaarplan 2026.
- Inrichten, implementeren, faciliteren en onderhouden van een werkend veiligheidsmanagementsysteem in het Fysieke Domein (waaronder de afdelingen Stadsbeheer & Vitale Wijken en Stadsingenieurs).Ondersteunen van Services bij de verdere professionalisering van interne veiligheids- en milieuprocessen.
- Adviseren over risicobeheersing, compliance en voorbereiding op audits of inspecties.
- Verbinding houden met de crisisorganisatie en bijdragen aan afstemming, planvorming en evaluatie.
Werkzaamheden en taken
Kwaliteit, Arbo & Milieu en Veiligheid (KAMV)
- Beheren, actualiseren en implementeren van het KAMV-beleid.
- Opstellen van het KAMV-jaarplan 2026, inclusief meetbare doelen en verbeteracties.
- Adviseren over wet- en regelgeving op het gebied van Arbo, milieu en kwaliteit en veiligheid.
- Coördineren van (interne en externe) audits, rapportages en verbetertrajecten.
- Opstellen en monitoren van actieplannen n.a.v. RI&E’s, milieu-inspecties en veiligheidsobservaties.
- Opvolging van meldingen van incidenten, (bijna-)ongevallen en veiligheidsrisico’s.
- Inrichten, implementeren, faciliteren en beheren van een werkend veiligheidsmanagementsysteem.
- Invullen van de rol strategisch installatieverantwoordelijke.
Samenwerking en advisering
- Samenwerken met HR, Services, Inkoop en Veiligheid en andere afdelingen in het Fysieke Domein aan integrale veiligheid en duurzaam werkgeverschap
- Adviseren van management over preventie, risicobeheersing en naleving.
- Ondersteunen van de organisatie bij het opzetten van een gestructureerd veiligheids- en milieumanagementsysteem.
- Zorgen voor kennisdeling en draagvlak voor veilig en duurzaam werken.
Crisisorganisatie
- De KAMV-adviseur is onderdeel van de bredere crisisorganisatie: levert input, stemt af en zorgt voor borging van KAMV-aspecten binnen crisisplannen.
- Ondersteunt de coördinatie en evaluatie van crisis- of calamiteitsoefeningen.
- Zorgt voor duidelijke overdracht en samenwerking tussen HR, Services en Veiligheid bij incidenten.
Overdracht
- Voorbereiden en documenteren van processen voor overdracht naar structurele invulling binnen de organisatie.
Beoogde resultaten
- Een actueel KAMV-beleid en KAMV-jaarplan 2026.
- Een duidelijk proces voor incidentmeldingen, opvolging en rapportage.
- Borging van Arbo- en milieutaken binnen de organisatie.
- Voorbereide overdracht van KAMV-taken naar structurele functie binnen Services en Stadsbeheer.
- Werken veiligheidsmanagementsysteem in het Fysieke Domein.Inbreng geleverd aan crisisorganisatie en veiligheidsplannen.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbaar afgeronde HBO diploma in de richting van intergrale veiligheidskunde, milieukunde, Veiligheidskunde (HVK) of een vergelijkbare richting;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als KAMV-adviseur;
4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met interne audits, RI&I's, veiligheids- of milieumanagementsystemen (ISO 45001/14001.
Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als KAMV-adviseur bij een gemeente (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring op het snijvlak HR, Facilitair en veiligheid en inhoudelijke afdelingen zoals stadsbeheer en vitale wijken. (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met crisismanagement en bedrijfscontinuiteit benoem in het CV waar dit is opgedaan. (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met aanbesteding of leveranciersbeoordeling op veiligheids- of milieudiensten.(20 punten).
Naast de minimale vereisten zijn de volgende aspecten een pré voor de kandidaat:
De kandidaat heeft:
- Ervaring binnen gemeentelijke of semi-overheidsorganisatie.
- Ervaring met samenwerking op het snijvlak van HR, Facilitair en Veiligheid en Inhoudelijke afdelingen zoals de afdeling Stadsbeheer en Vitale Wijken.
- Kennis van crisismanagement en bedrijfscontinuïteit.
- Ervaring met aanbesteding of leveranciersbeoordeling op veiligheids- of milieudiensten.
- Sterk in plannen, structureren en coördineren van verbeterprocessen.
- Ervaring met het inrichten en implementeren van een werkend veiligheidssysteem.
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Teamspeler
- Leiderschap – gaat voorop in de ontwikkeling en neemt verantwoordelijkheid
- Analytisch en integraal denker – ziet samenhang tussen Arbo, milieu en organisatiebelangen.
- Organisatiesensitief – weet belangen te wegen en af te stemmen tussen verschillende domeinen.
- Overtuigend en communicatief sterk – weet draagvlak te creëren en te verbinden.
- Pragmatisch en resultaatgericht – vertaalt beleid naar uitvoerbare acties.
- Proactief – signaleert kansen en risico’s tijdig.
- Samenwerkingsgericht – beweegt soepel tussen HR, Services, Veiligheid en de inhoudelijke afdelingen.
- Zorgvuldig en betrouwbaar – borgt naleving van wet- en regelgeving.
Deze worden getoetst tijdens het gesprek. In aanvulling op informatie die uit het cv wordt gehaald.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag, minimaal 2 dagen op kantoor
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op In overleg, in week 48. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op twee dagen ervoor bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
- De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 17 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 19 november 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 21 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
