Solution Architect
Gemeente Hardenberg
 
Aanvraagnummer
24644
Duur
6
Opties verlenging
3 maal 6 maand(en)
Uren per week
32 uur
DAS opdracht
Ja
Start
01-12-2025
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
03 November 2025
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Hardenberg mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Hardenberg. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Opdracht

Aanleiding 

De gemeente Hardenberg bevindt zich in een fase van versnelling en professionalisering van haar informatieketen en ICT-infrastructuur. Binnen deze ontwikkeling is behoefte aan strategische regie en samenhang over de gehele informatievoorziening.  
Momenteel is de focus binnen de organisatie vooral gericht op solution-architectuur (concrete oplossingen en koppelingen) en dan specifiek op het gebied van Microsoft suite en enterprise servicebus/koppelingen. 
 
De gemeente zoekt daarom tijdelijk versterking van een ervaren Solutions Architect, die helpt een toekomstbestendige en samenhangende informatiearchitectuur te ontwikkelen en te borgen. 

Opdrachtomschrijving 

De Solutions Architect: 
- Ontwikkelt en borgt de strategische informatiearchitectuur o.a. Microsoft suite van de gemeente Hardenberg. 
- Stelt kaders en richtlijnen op voor aanbestedingen, projecten en uitvoering binnen de informatieketen, E servicebus/koppelingen en ICT-inrichting. 
- Zorgt voor afstemming tussen de strategisch informatiemanager/informatiemanagers, kwartiermaker DIB en de technische invulling vanuit team IAF. 
- Coacht de huidige solutions architect in verdere ontwikkeling en positionering. 
- Levert een bijdrage aan architectuurfunctie binnen de gemeentelijke omgeving/sturing. 
- Verbindt landelijke ontwikkelingen zoals Common Ground, Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) en IBDS met lokale beleids- en uitvoeringspraktijk. 
 
Belangrijke thema’s zijn o.a.: 

  • Micosoft suite  
  • Enterprise servicebussen/ koppelingen   
  • Procesgericht werken 
  • Archivering binnen procesapplicaties en/of zaaksysteem 
  • Implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) 
  • Uitwerking van de Wet open overheid (Woo) 
  • Borging van kaders als AVG, BIO, en de Archiefwet 

Verwachte resultaten 

  • Analyse van huidige situatie, opstellen strategische visie rondom Microsoft suite en de enterprise servicebus/koppelingen en informatievoorziening. 
  • Uitwerking van architectuurkaders, richtlijnen en beleid voor projecten en aanbestedingen en opstellen van project startup architectuur.  
  • Borging, overdracht aan interne organisatie en ontwikkelplan voor de interne architectuurfunctie. 

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Solution of Enterprise Architect bij een overheids instelling;
3. Aantoonbare werkervaring met Microsfot Suite;
4. Aantoonbare werkervaring met enterprise servicebus/koppeling; 
5. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in een IT-richting;
6. Aantoonbare werkervaring met IT kaders bij gemeentelijke organisaties en landelijke architectuur standaarden;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten

7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Solution of Enterprise Architect bij een overheids instelling; (40 punten)
8. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkerfvaring met coachen van andere Solution Architects of met vergelijkbare rollen; (20 punten)
9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met cloudplatformen; (20 punten)
10. Aantoonbare werkervaring met Archimate en BlueDolphin; (10 punten)
11. Aantoonbare afgeronde opleiding of certificaatTOGAF of DYA; (5punten)
12. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf; (5 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Communicatief
- Verbindend 
- Analytisch
- Gestructureerd

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma t/m vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 18 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 14 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd na 1 jaar volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).\

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 28 oktober 2025 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 30 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 6 november 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.