Medewerker Communicatie
Gemeente Kampen
 
Aanvraagnummer
24629
Duur
31-03-2026
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
20 uur
DAS opdracht
Ja
Start
24-11-2025
Opleidingsniveau
MBO+
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
03 November 2025
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Kampen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Kampen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.

Opdracht
Omdat een collega met zwangerschapsverlof gaat zoeken wij voor de periode van eind november t/m maart 2026 een enthousiaste medewerker communicatie die als aanpakker vlot inziet wat er moet gebeuren.  Je gaat aan de slag binnen het team communicatie en werkt voornamelijk binnen de thema's Openbare orde en veiligheid, Nieuwkomers (asiel- en statushouders) en andere sociaal maatschappelijke onderwerpen. Ook werk je nauw samen met de collega's die inhoudelijk betrokken zijn bij de genoemde thema's.

In deze functie is het belangrijk dat je overzicht houdt op de communicatieplanning en de opdrachten waar jij iets in kunt betekenen. Je bereidt communicatieactiviteiten voor en stemt het af met een van de communicatieadviseurs. Je bent betrokken, hebt affiniteit met maatschappelijke thema’s en hebt frisse ideeën hoe je een doelgroep kunt bereiken.

Wat ga je doen?

  • Je ondersteunt de communicatieadviseur en andere collega’s  bij campagnes hierover;
  • Je verzamelt informatie die belangrijk is bij het maken van communicatiemiddelen of het beantwoorden van persvragen;
  • Je schrijft toegankelijke en doelgroepgerichte teksten;
  • Je maakt communicatieuitingen voor social media met behulp van Canva;
  • Je plaatst in afstemming met collega's content op intranet, website, social media en de gemeentepagina in het huis-aan-huisblad;
  • Je regelt en begeleidt vormgevers, fotograaf en/of videograaf bij het maken van communicatiematerialen zoals flyers, posters of filmpjes;

Wat breng jij mee?

  • Aantoonbare ervaring als medewerker communicatie binnen een gemeente (of andere overheidsorganisatie);
  • Een hands-on mentaliteit;
  • Een vlotte schrijfstijl die aangepast is op de doelgroep;
  • Gevoel voor heldere, toegankelijke communicatie in woord en beeld;
  • Flexibiliteit om snel te schakelen tussen verschillende thema’s;
  • Je voelt je op je gemak met social media en het maken van content hiervoor.

Vereisten / knock-outcriteria

1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal MBO4 niveau met relevantie voor het communicatievak;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als medewerker communicatie of vergelijkbaar bij een gemeente of andere overheidsorganisatie;
4. Minimaal 3 jaar werkervaring als medewerker communicatie in de afgelopen 10 jaar;
5. Een maximum uurtarief van €85 exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)

6. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als medewerker communicatie of vergelijkbaar bij een gemeente of andere overheidsorganisatie (20 punten);
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als medewerker communicatie (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in het begeleiden van vormgevers, fotograaf of videograaf bij het maken van communicatiematerialen zoals flyers, posters of filmpjes (25 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in contentontwikkeling voor social media, websites en/of intranet (20 punten);
10. Aantoonbare ervaring in het werken met Content management systemen (CMS) (10 punten)
11. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau met relevantie voor het communicatievak; (5 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

- Samenwerkingsgericht;
- Hands on;
- Probleemoplossend;
- Flexibiliteit.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg (voorkeur ma/wo/vr)

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 7 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 4 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 27 oktober 2025 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 28 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 3 november 2025 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.