Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Overijssel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Overijssel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".
Organisatie
Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.
Beschrijving Economie en Cultuur
Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema’s zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie. De functie zal onder het team Nieuwe Energie Overijssel vallen.
Met het oog op de CO2-reductiedoelstellingen op de lange termijn (het Klimaatakkoord) en de korte termijn (het Urgenda-vonnis) is versnelling van de verduurzaming van het vastgoed nodig. Veel vastgoedeigenaren van micro en klein bedrijven zullen zonder begeleiding op maat deze opgave niet realiseren. Ondersteuning van deze doelgroepen bij het verduurzamen van hun gebouw(en) tot het moment van aanbesteding is noodzakelijk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties (BZK) heeft hiertoe het Ontzorgingsprogramma Bedrijfsmatig vastgoed opgezet, dat micro en kleine bedrijven kan begeleiden bij het treffen van maatregelen om hun vastgoed te verduurzamen. De middelen uit dit landelijke programma zijn verdeeld over de provincies die eigen ontzorgingsprogramma’s uitvoeren. Dat geldt ook voor gebouweigenaren in Overijssel. De provincie Overijssel erkent hier ook haar eigen rol in als facilitator, aanjager, verbinder en subsidieverlener.
Aanvullende middelen vanuit de SPUK vormen hiervoor een goede aanleiding. De SPUK wordt aangevraagd met als doel om kleine en micro bedrijven (mkb) met maximaal 50 fte te ontzorgen bij de verduurzaming van de bedrijfsprocessen en/of haar bedrijfsmatig vastgoed middels een ontzorgingsprogramma MKB. Veel mkb-ers zullen zonder begeleiding op maat de opgave tot verduurzaming niet of minder snel realiseren.
De uitvoering van het ontzorgingsprogramma val onder de provincie. Dit betekent concreet dat de basis bij de provincie ligt en het team van mkb duurzaamheidsadviseurs, communicatieadviseur, ondersteuner en projectleider onder de structuur valt van het Programma Nieuwe Energie Overijssel - NEO.
Opdracht
Voor de uitvoering van het Ontzorgingsprogramma zoeken wij een nieuwe duurzaamheidsadviseur MKB.
Deze komt te werken in het team Ontzorgingsprogramma MKB onderdeel van NEO, naast twee duurzaamheidsadviseurs, een communicatie adviseur, een projectleider en ondersteuning. Het team komt regelmatig samen, maar jouw rol zal grotendeels zelfstandig zijn met de individuele mkb’er. De adviseur wordt ingezet voor de begeleiding en werving van micro en kleine ondernemers. De adviseur zit naast de ondernemer en ontzorgt en enthousiasmeert tot verduurzaming.
De belangrijkste activiteiten van de adviseur zijn:
- Het aanreiken van praktische oplossingen voor de eigenaar zodat deze een besluit kan nemen over verduurzaming, bijvoorbeeld in de vorm van een investeringsproject.
- Het werven van micro en klein bedrijven, door zowel eigen netwerk als het opzetten van projecten met gemeenten en/of brancheverenigingen (ondernemers).
- Het begeleiden van de eigenaar in het betrekken van marktpartijen.
- Als adviseur ben je in staat om technische, organisatorische of financiële hulpvragen te beantwoorden, of deze te mobiliseren door contacten met brancheorganisaties, overheden of het Kennis- en Innovatieplatform (RVO).
De adviseur is verantwoordelijk voor:
- De begeleiding van micro en klein bedrijven binnen de doelgroep en over de looptijd van het programma. En hierdoor een goede bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het Ontzorgingsprogramma MKB.
- Het opleveren van een plan van aanpak waarin drie onderdelen zijn opgenomen: advies ten behoeve van de stappen naar verduurzaming, maatregelen die passen bij de situatie van de eigenaar, doorkijk naar het einddoel (energieneutraal).
- Het registreren van de voortgang van de ontzorgingstrajecten (maatwerk) in de monitoringssheet, en de eigen tijdsinzet bewaken.
De inzet van de adviseurs is afhankelijk van de aard van de vragen die de eigenaren stellen; de duur en omvang van de inzet wordt per project opnieuw bepaald in overleg met de projectleider. Een balans tussen doelmatigheid en efficiënt omgaan met tijd is hierin een belangrijke skill. Ook heeft de adviseur een rol in het monitoren en ‘vinger aan de pols’ houden van afgeronde trajecten.
Uitgangspunt is dat geen werkzaamheden van marktpartijen worden overgenomen. De kandidaat beschikt over een eigen inhoudelijke expertisegebied, specifieke proceservaring bij één of meer doelgroepen en heeft een goed netwerk in de provincie Overijssel. Daarnaast is kennis van lokale, regionale en landelijk wet- en regelgeving aangaande duurzaamheid een absolute pré.
Voorbeelden van expertise kunnen zijn:
- kennis en ervaring om technische verduurzamingsmaatregelen te toetsen op de situatie van de eigenaar;
- bepalen van financiële effecten van verduurzamingsmaatregelen (bepalen terugverdientijd, opstellen businesscase);
- kennis van voor de doelgroepen relevante financieringsvormen of subsidieregelingen; - expertise t.b.v. het contracteren van technische adviseurs en aannemers;
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een maximum uurtarief van €110,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer werk-werkverkeer;
2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
3. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Adviseur op het gebied van verduurzamingsprojecten bij MKB;
Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar op het gebied van verduurzaamingsprojecten bij een overheidsinstelling; (10 punten)
6. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO-master niveau; (20 punten)
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als (duurzaamheids)adviseur in de afgelopen 10 jaar bij MKB; (20 punten)
8. Aantoonbare werkervaring met de verduurzamingsprojecten in de afgelopen 5 jaar. Beschrijf in de toelichting beknopt 2 opdrachten die u eerder heeft uitgevoerd die vergelijkbaar zijn met deze opdracht. Beschrijf per genoemde opdracht op welke manier deze vergelijkbaar is met onze opdracht, uw verantwoordelijkheden, het door u behaalde resultaat en de door u verrichte werkzaamheden; (30 punten)
9. Beschrijf in de motivatie beknopt waarom je deze opdracht graag wilt doen en welke aspecten deze opdracht aantrekkelijk voor jou maken (motivatie dient door kandidaat zelf geschreven te zijn); (10 punten)
10. Aantoonbare werkervaring met contact met de doelgroep (mkb). (beschrijf separaat en beknopt 1 voorbeeld in de motivatie). (10 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Omgevingsbewust;
- Proactief;
- Inspirerend;
- Vasthoudend;
- Gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie Alle cv's cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Standplaats: Op locatie, thuiswerken en Zwolle
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 6 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 5 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
- Werk-werk reiskosten mogen gedeclareerd worden (€0,37 per kilometer).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 24 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 27 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 31 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.