Medewerker boete, terugvordering en verhaal
Gemeente Dalfsen
 
Aanvraagnummer
24454
Duur
4 maanden
Opties verlenging
3 maal 1 maand(en)
Uren per week
16 uur
DAS opdracht
Ja
Start
1 november 2025
Opleidingsniveau
MBO+
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
22 October 2025 agenda 
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Dalfsen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Dalfsen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
De Gemeente Dalfsen, gelegen aan de oevers van de Overijsselse Vecht, is een plattelandsgemeente met ongeveer 30.000 inwoners. Met de grootste kernen Dalfsen, Nieuwleusen, Lemelerveld, Oudleusen en Hoonhorst, beslaat de gemeente een uitgestrekt buitengebied en is het een actieve deelnemer binnen de Regio Zwolle. Daarnaast is Dalfsen lid van de P10, het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten, en van de Talentenregio.

Dalfsen staat bekend als een veelzijdige gemeente met een uitstekende leefomgeving. In 2023 heeft het CBS vastgesteld dat de inwoners van Dalfsen de gelukkigste van Nederland zijn, iets waar wij enorm trots op zijn. De gemeente hecht veel waarde aan duurzaamheid en een goede woon-, werk- en leefomgeving. Samenwerken is de kracht van onze organisatie.

Bij de gemeente Dalfsen werken circa 300 betrokken en bevlogen medewerkers die dagelijks bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Onze organisatie voegt waarde toe door effectieve samenwerking, zowel intern als extern, met oog voor de veranderende samenleving. Werken bij Dalfsen betekent deel uitmaken van een hecht team dat samen voor elkaar klaar staat.

Opdracht
Als medewerker terugvordering en verhaal ben je verantwoordelijk voor het rechtvaardig en rechtmatig incasseren van gelden waar de gemeente recht op heeft. Je onderzoekt terugvorderingen en verhaalsmogelijkheden bij derden en voert gesprekken met burgers en externe partijen over betalingsregelingen.

Kerntaken:

  • Beoordelen en afhandelen van terugvorderings- en verhaalszaken.
  • Voeren van klantgesprekken en maken van betalingsafspraken.
  • Uitvoeren van draagkracht- en netto berekeningen.
  • Opstellen van rapportages, boetebesluiten en herbeschikkingen.
  • Adviseren over procesverbeteringen.
  • Registreren en controleren van gegevens in een geautomatiseerde systemen.
  • Samenwerken met interne en externe stakeholders.

Je werkt zelfstandig, bent oplossingsgericht en hebt oog voor de persoonlijke situatie van de burger. Je weet wet- en regelgeving binnen het sociaal domein goed toe te passen en draagt bij aan een lerende organisatie.

Vereisten / knock-outcriteria

1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal MBO+ niveau;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het gebied van boete, terugvordering en verhaal participatiewet;4. Aantoonbare werkervaring met Suite4Sociaal Domein.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)

5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met het zelfstandig uitvoeren van het terugvorderingsproces van onderzoek tot opstellen van beschikkingen boete, terugvordering en verhaal (vermeld dit expliciet in het cv) (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in het zelfstandig uitvoeren van het gehele proces van onderzoek tot opstellen van beschikkingen boete, terugvordering en verhaal (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met de doorontwikkeling en implementatie van processen gericht op de Participatiewet (beschrijf separaat en beknopt een voorbeeld in het cv) ( 20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met Participatiewet, IOAW, IOAZ en de Awb (10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met juridische vraagstukken (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

-Analytisch vermogen: Het vermogen om complexe processen te begrijpen, knelpunten te identificeren en data te gebruiken om verbeteringen door te voeren;
-Communicatieve vaardigheden: Sterke mondelinge en schriftelijke communicatie om effectief samen te werken met stakeholders en duidelijke documentatie te verzorgen;
-Probleemoplossend vermogen: Creatief en pragmatisch kunnen denken om efficiënte en effectieve oplossingen te ontwikkelen;
-Samenwerken: Goed kunnen samenwerken met verschillende afdelingen en stakeholders om gezamenlijke doelen te bereiken;
-Datagedreven werken: Ervaring met het gebruik van data om processen te analyseren en te optimaliseren;
-Flexibiliteit: Aanpassingsvermogen om te reageren op veranderende omstandigheden en nieuwe uitdagingen;
-Reflextievermogen: Je bent leergierig en staat open van feedback van collega's.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Stap 1: “Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 27 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 24 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 20 oktober 2025 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 21 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 22 oktober 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.