Ervaren Beleidsmedewerker Ondermijning
Gemeente Meppel
 
Aanvraagnummer
22694
Duur
6
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
32-36 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
WO
Regio
Drenthe
Einde inschrijfdatum
21 July 2025 agenda 
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.
Wil jij een sleutelrol spelen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit? Ben jij strategisch sterk, verbindend en daadkrachtig? Wil je werken in een dynamische team leefbaarheid en wijkregie. Ben je bereid minimaal 3 dagen in de week op het stadhuis in Meppel aanwezig te zijn? Dan zoeken we jou!

Opdracht

  • Ontwikkelen, actualiseren en implementeren van het gemeentelijk beleid op het gebied van ondermijning.
  • Signaleren van trends, risico’s en dreigingen op het gebied van georganiseerde criminaliteit.
  • Coördineren van integrale controles en handhavingsacties samen met o.a. politie, OM, RIEC en Belastingdienst.
  • Leiden van projectgroepen en werkgroepen binnen het veiligheidsdomein.
  • Opstellen van bestuurlijke adviezen en besluitvormingsstukken voor college en raad.
  • Toepassen en coördineren van de Wet Bibob in samenwerking met juridische en vergunningverlenende collega’s.
  • Ontwikkelen van preventieve maatregelen en bewustwordingscampagnes voor inwoners en ondernemers.
  • Fungeren als aanspreekpunt voor complexe casuïstiek en het begeleiden van bestuurlijke interventies.
  • Vertegenwoordigen van de gemeente in regionale en landelijke netwerken en overleggen.
  •  Monitoren en evalueren van de effectiviteit van beleid en interventies.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een beleidsfunctie binnen het veiligheidsdomein;
4. Aantoonbare werkervaring met ondermijning, bestuurlijke aanpak, Bibob én integrale samenwerking (benoem dit expliciet in het cv);

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau richting bestuurskunde, criminologie, rechten of veiligheidskunde (20 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in een beleidsfunctie binnen het veiligheidsdomein (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken en het aansturen van multidisciplinaire teams (20 punten);
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein bij een gemeente (30 punten);

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Je bent analytisch, resultaatgericht en weet mensen te verbinden.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg, maar minimaal 3 dagen op kantoor aanwezig

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 24 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 23 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 16 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 17 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 21 juli 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.