Directeur Bedrijfsvoering
Gemeente Zwolle
 
Aanvraagnummer
22418
Duur
6 maanden
Opties verlenging
4 maal 6 maand(en)
Uren per week
24-32 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
HBO+
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
08 July 2025
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Opdracht
Binnen het domein Bedrijfsvoering is tijdelijke vervanging nodig voor de rol van directeur, vanwege langdurige uitval. De ingezette koers op organisatieontwikkeling en versterking van het programma Bedrijfsvoering vraagt in deze fase om een interim-directeur die met een coachende en verbindende stijl ruimte geeft aan het team om verder te groeien in eigenaarschap, samenwerking en leiderschap.

Je bouwt voort op wat er staat en begeleidt de afdelingshoofden (Informatievoorziening, Financiën, TOP-Services, juridische zaken en inwonerszaken) met een coachende leiderschapsstijl. Je werkt nauw samen met collega-directeuren en versterkt de samenwerking tussen bedrijfsvoering en andere domeinen. Je draagt bij aan het versterken van integraliteit, strategische sturing en ontwikkelgericht leiderschap binnen het managementteam, waarvan ook de afdelingen Communicatie, HR en Concernzaken deel uitmaken.

De opdracht richt zich op het tijdelijk invullen van de directierol binnen het domein Bedrijfsvoering, met als doel:

  • Borgen en doorontwikkelen van het programma Bedrijfsvoering, dat reeds in uitvoering is;
  • De ingezette organisatieontwikkeling te continueren en verder te brengen richting eigenaarschap en collectieve verantwoordelijkheid;
  • Coachend leiderschap tonen richting het managementteam, gericht op eigenaarschap, professionele groei en onderlinge verbinding;
  • De verbinding te versterken tussen inhoudelijke opgaven, strategische sturing en concernbrede samenwerking;
  • De integraliteit en uitvoeringskracht van het domein te ondersteunen in aansluiting op het directiejaarplan 2025.
  • Bijdragen aan concernbrede prioritering, programmering en ontwikkelopgaven.

Kerntaken en beoogde resultaten

  • Vervullen van de rol van directeur bedrijfsvoering en dienstverlening binnen het directieteam (DT), inclusief strategische en concernbrede bijdrage;
    Zodat het domein bedrijfsvoering stevig en consistent wordt vertegenwoordigd in concernbrede besluitvorming.
  • Leidinggeven aan de afdelingshoofden Informatievoorziening, Financiën, TOP-Services, Juridische Zaken en Inwonerszaken;
    Met als resultaat: stabiele en goed aangestuurde afdelingen die bijdragen aan de uitvoeringskracht van de organisatie
  • Begeleiden en versterken van het MT bedrijfsvoering in teamontwikkeling, leiderschap en samenwerking;
    Zodat het MT met eigenaarschap en in verbinding handelt en een collectieve koers realiseert.
  • Regie voeren op de voortgang van het programma Bedrijfsvoering, in aansluiting op het concernplan en prioriteiten uit het directiejaarplan;
    Om te zorgen dat ingezette ontwikkelingen worden geborgd en doorontwikkeld richting de organisatiedoelen.
  • Zorgen voor samenhang tussen de strategische koers en de dagelijkse praktijk, met oog voor ondersteuning van uitvoering en organisatieontwikkeling, in nauwe verbinding met de andere directieleden en afdelingen.
  • Zodat bedrijfsvoering daadwerkelijk integraal en faciliterend bijdraagt aan de opgaven van de hele organisatie.
  • (mede) Invulling geven aan de rol van CFO in de ambtelijke organisatie.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
2. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in een strategische leiderschapsrol binnen een publieke organisatie;
3. Aantoonbare werkervaring in een leidinggevende rol bij een gemeente;
4. Aantoonbare werkervaring met aansturing van meerdere bedrijfsvoeringsdomeinen;
5. Beschikbaar voor 24 uur per week;
6. Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal (toetsing vindt plaats in een eventueel gesprek);

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met coachend leiderschap en het doorontwikkelen van managementteams richting meer eigenaarschap en integrale samenwerking. Inclusief ervaring met interventies zoals intervisie, teamontwikkeling en ontwikkelgesprekken (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met organisatieontwikkeling binnen een complexe publieke context, waaronder concernbrede veranderopgaven gericht op leiderschap, programmeren, prioriteren en het versterken van uitvoeringskracht (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het verbinden van strategie en uitvoering binnen bedrijfsvoeringsdomeinen, inclusief affiniteit met strategische sturing op bedrijfsvoering in relatie tot ondersteuning van de organisatie (15 punten);
10. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar in een strategische leiderschapsrol binnen een grote/stedelijke gemeente of vergelijkbare complexe organisatie, inclusief aansturing van meerdere bedrijfsvoeringsdisciplines (20 punten);
11. Kandidaat beschrijft zelf in een korte motivatie (maximaal 1/2 A4) waarom hij/zij beschikt over de juiste kwaliteiten (leiderschapsstijl) die passen bij deze opdracht (20 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Coachend en faciliterend leiderschap
  • Strategisch en analytisch denkvermogen
  • Verbindend en mensgericht
  • Besluitvaardig op hoofdlijnen
  • Reflectief, motiverend en nabij
  • Politiek-bestuurlijk sensitief, verbindend, en gericht op samenwerking binnen een complex krachtenveld.

Deze worden getoetst tijdens het gesprek. In aanvulling op informatie die uit het cv wordt gehaald.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 16. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland in de week van 14 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 11 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 2 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 3 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: Op dit moment is de opdracht uitgezet voor 24 uur per week. Dat sluit aan bij de behoefte van de organisatie om met een interim-directeur de continuïteit te waarborgen en het team ruimte te geven om zelf ook door te ontwikkelen. Tegelijkertijd realiseren we ons dat het een stevige opdracht is en kunnen we ons voorstellen dat een kandidaat meer tijd nodig heeft om deze goed in te vullen. Mocht tijdens de gesprekken blijken dat een iets hoger aantal uren nodig is, dan staan we ervoor open om dat te bespreken. Echter passend binnen de aanbestedingsregels.
Antwoord:  Ik krijg van verschillende professionals de opmerking dat de functie wel heel zwaar is voor 24u. In hoeverre is 24u echt de max voor deze opdracht? Als de kans bestaat dat het meer uren per week gaat worden dan hoor ik dat graag!

Vraag: In principe is de opdracht voor 24 uur per week uitgezet. Het moet passen binnen de aanbestedingsregels van deze opdracht. Dit stemmen we dan graag nader af, ook in relatie tot de beschikbare formatie en het beoogde resultaat van de opdracht.
Antwoord: De opdracht staat nu voor 24 uur per week uit. Is een uitbreiding naar 32 uur eventueel ook bespreekbaar?

Vraag: Het KO-criterium is bewust zo geformuleerd vanwege de specifieke context van gemeentelijke bedrijfsvoering en de rol die het directieteam hierin vervult. Echter, als een kandidaat aantoonbaar ruime ervaring heeft in vergelijkbare complexe publieke organisaties, dan kunnen we samen beoordelen of dit voldoende aansluit bij de opdracht. We moedigen aan om deze kandidaat voor te stellen met een duidelijke onderbouwing van zijn of haar geschiktheid ten opzichte van de opdrachtcontext.
Antwoord: We zouden heel graag een zeer geschikte kandidaat voorstellen voor de rol van Directeur Bedrijfsvoering. De kandidaat heeft ook zeer veel ervaring, echter mist aantoonbare werkervaring in een leidinggevende rol bij een gemeente. Is het mogelijk dit KO criterium te wijzigen in 'aantoonbare werkervaring in een leidinggevende rol'? Om op deze manier ook kans te geven aan kandidaten die hun ervaring hebben opgedaan in andere omgevingen?

Vraag: De opdracht is bewust voor 24 uur per week uitgezet om de continuïteit en strategische aansturing te borgen, maar tegelijkertijd ook ruimte te geven aan het bestaande managementteam om hun eigen rol en verantwoordelijkheid verder te ontwikkelen. Fulltime (36 uur) inzet is op dit moment niet passend binnen de gekozen aanpak en beschikbare middelen, maar zoals aangegeven, uitbreiding van uren is bespreekbaar als dat voor de uitvoering nodig blijkt. Maar moet wel passen binnen de aanbestedingsregels. Anders had de opdracht voor meer uren uitgezet moeten worden. We kunnen de uren niet zo aanpassen.
Antwoord: Het is een zware opdracht en gezien strategische opgave kun je deze opdracht fulltime realiseren (40 uren/week). Waarom wordt deze opdracht dan voor 24 uren per week in de markt uitgezet? Wat is hiervan de reden?

Vraag: De interim-directeur krijgt de ruimte om op een zorgvuldige en realistische manier voort te bouwen op het ingezette verandertraject. Er is geen sprake van een formele reorganisatie, maar wel van organisatieontwikkeling en versterking van het programma Bedrijfsvoering. De focus ligt op coachend leiderschap, verbinding en borging van het ingezette beleid.
Antwoord: Heb gelezen dat de huidige Directeur Bedrijfsvoering ziek is en krijgt de interim Directeur de tijd en de ruimte om de reorganisatie door te voeren binnen de directie Bedrijfsvoering?

 

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 8 juli 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.