Informatie Architect
Gemeente Zwartewaterland
 
Aanvraagnummer
21701
Duur
31-12-2025
Opties verlenging
Mogelijk, maar nog niet bekend
Uren per week
12-20 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
HBO+
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
30 May 2025
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Beleef de Gemeente Zwartewaterland
De gemeente Zwartewaterland bestaat uit 3 kernen en een mooi buitengebied. Genemuiden staat bekend om zijn grootschalige tapijtindustrie van internationale allure. Hanzestad Hasselt kent een rijke en eeuwenoude historie. Zwartsluis heeft veel watersport en scheepsbouw en fungeert als toegangspoort naar Nationaal Park Weerribben-Wieden. Zwartewaterland is dus een bedrijvige én een groene gemeente, prachtig gelegen aan het Zwartewater. Belangrijk daarbij is het behoud van evenwicht tussen economie en ecologie. Kenmerkend is verder het respect van de mensen naar elkaar en de betrokkenheid van de gemeenschappen bij onze samenleving.

Bij de gemeente Zwartewaterland werken we met ongeveer 170 mensen. Het is overzichtelijk, persoonlijk en collegiaal. Samen creëren we de beste ondersteuning voor onze inwoners, door breed te denken op een kleinschalige manier en altijd met een passende oplossing. Daarvoor maken wij ons hard. Onze kernwaarden zijn: participatief, integer, integraal en kwaliteitsgericht.

Onze organisatie kent weinig hiërarchie en veel korte lijnen. Als medewerker van Zwartewaterland draag je grote verantwoordelijkheden. Je wordt uitgedaagd om buiten vakspecialistische kaders te denken. Daarbij hanteren we vanzelfsprekend moderne arbeidsvoorwaarden.

Vanuit ons kantoor in Hasselt, aan de rand van de binnenstad, ben je binnen 10 minuten op de A28. Prima bereikbaar vanaf bijvoorbeeld Zwolle, Meppel en Kampen.

Opdracht
Wat
Het creëren van een beheerste informatiehuishouding is het hoofddoel van een breder cluster van projecten. Beheerst in de zin van compleet en correct overzicht van werkprocessen en informatiestromen, goed te beheren applicatielandschap en goed doordachte keuzes in verandermanagement.

De opdracht aan de twee opdrachtnemers omvat de (deel)doelen:

  • Werkprocessen en informatiestromen in beeld
  • Applicatielandschap geïnventariseerd en geanalyseerd
  • Regievoering op het totaal aan samenhangende (deel)projecten

Hoe
Per werkgebied is het proces in drie fasen ingedeeld. De voorbereidingsfase wordt grotendeels door de projectcoördinator verzorgd. Daarbij moet gedacht worden aan de introductie, communicatie naar de betrokkenen van het werkgebied en inplannen van de interviews/workshops. Tijdens de interviews/workshops trekken de projectcoördinator en de informatie-architect gezamenlijk op.
De informatie-architect ontfermt zich vervolgens over de uitwerking en visualisatie van resp. de applicatie-architectuur, gegevenssets en koppelingen. In gezamenlijkheid met de projectcoördinator deelt de informatie-architect de platen met de betrokkenen en verwerkt de feedback. De projectcoördinator verzorgt de communicatie van de (tussen)resultaten naar de organisatie en voert de regie op het totaal aan samenhangende (deel)projecten.

Waarom
Door het in kaart brengen van de informatiehuishouding en gegevensstromen binnen de organisatie wordt het werken efficiënter en veiliger. Zo kan de dienstverlening van Zwartewaterland beter worden ondersteund met ICT. Ook kunnen handmatige acties geautomatiseerd worden. En voorkomen we functionele overlap van applicaties. Dit alles zorgt ervoor dat team informatievoorziening de organisatie beter van dienst kan zijn.

Wat neem je mee
Jij bent een vaktechnisch specialist. De wereld van de ICT kent voor jou geen geheimen meer. Je gelooft en bent goed in het leggen van een goede basis voor de informatieorganisatie. Je bent analytisch sterk en een procesdenker. Je bent gedreven om processen waar mogelijk met ICT te optimaliseren. Dit kun je zelfstandig. Maar je bent in projecten ook een goede teamspeler. Daarnaast heb je:  

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting Informatica of Informatiekunde;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met ICT-gerelateerde business analyse (benoem dit specifiek in het cv);
3. Aantoonbare werkervaring met het visualiseren van processen, gegevensstromen en/of architecturen (benoem dit specifiek in het cv).

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als informatie architect binnen een gemeente (40 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met het inventariseren van wensen en eisen en deze vertalen naar functioneel ontwerp (benoem dit specifiek in het cv) (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het optimaliseren en migreren van data vanuit verschillende databronnen tot bruikbare informatie (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);
7. Aantoonbaar in het bezit van Prince2 certificaat (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Vaktechnisch specialist
- Analyserend vermogen
- Procesdenker
- Teamspeler

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 2 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 30 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
  • De gemeente vraagt om een maandelijkse facturatie met prestatieverklaring.
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. (eisen apparatuur) De laptop draait op Windows 10 of Windows 11 en heeft een USB-C aansluiting heeft die de Thunderbolt 4 standaard ondersteunt. De telefoon wordt door de fabrikant nog wordt ondersteund met updates en is voorzien van de laatste updates. Word niet op afstand beheerd door een andere organisatie (2 MDM beheer oplossingen op 1 toestel is niet mogelijk)

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 28 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 28 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: Is het mogelijk op KO.1. aan te passen naar "Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting Informatica of Informatiekunde of verglijkbaar opleidingsniveau" Is er al architectuur tooling in huis en zo ja welke? Hoe zien jullie de verhouding tussen thuiswerken en op locatie?
Antwoord: KO 1 passen wij niet aan.  Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting Informatica of Informatiekunde is een vereiste voor de werkzaamheden. Er is architectuur tooling in huis. Te weten; Visio. Hybride werken is mogelijk. Bij voorkeur op locatie werkzaam.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 30 mei 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.