Consulent statushouders
Gemeente Dronten
 
Aanvraagnummer
21673
Duur
3 maanden
Opties verlenging
3 maal 3 maand(en)
Uren per week
24-32 uur
DAS opdracht
Ja
Start
zsm
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Flevoland
Einde inschrijfdatum
14 July 2025
Eindtijd
17:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Dronten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Dronten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Opdracht
Als consulent statushouders ben je voor inburgeraars het vaste aanspreekpunt binnen de gemeente. Je begeleidt de inburgeringsplichtige gedurende de termijn van inburgering en hebt de regie op het proces van inburgering, participatie en re-integratie naar werk. Hierbij monitor je de voortgang en werk je nauw samen met je directe collega’s (medewerkers inkomen, gidsen, consulenten, beleidsmedewerker Inburgering) en externe partners (COA, DUO, IND, taalaanbieders, werkgevers, participatie- en jobcoaches) om de juiste randvoorwaarden te creëren. Ook ben je het interne en externe aanspreekpunt voor vragen op het gebied van (klant) casuïstiek inburgering.

Verder

  • Voer je driehoeks-gesprekken in het kader van de warme overdracht AZC;
  • doe je een brede Intake en stel je een diagnose op;
  • ben je verantwoordelijk voor de beoordeling, oplegging en handhaving van de inburgerings-, arbeids- en re-integratieplicht;
  • begeleid en voer je regie op het traject met inburgeraars, statushouders en ondertussengroep en stel je samen een Plan Inburgering en Participatie (PIP) op, monitor en stuur je bij waar nodig;
  • evalueer je continue wat nodig is, ook als het gaat om inzet van voorzieningen, dan wel verlengen of afsluiten van het traject;
  • je bent een kei in verslaglegging in de aangewezen systemen, denk aan; een participatieverklaringstraject (PVT) en de Module Arbeidsmarkt & Participatie (MAP). Ook draag je zorg van de juiste gegevens t.b.v. gegevensuitwisseling CBS en DUO.

Onderdeel van je begeleiding van de inburgeringsplichtige is dat je hen informeert over maatschappelijke onderwerpen zoals wonen, de samenleving, gezondheid, participeren etc. Ook help je ze bij het aanvragen van basiszaken (zoals huisarts, tandarts en school). Als het helpend is ga ook daadwerkelijk met de inburgeraars op stap om zaken geregeld te krijgen.  Daarnaast ondersteun je bij vragen over de asiel- en gezinsherenigingsprocedure.

Je hebt passie voor onze dienstverlening! Je kent de doelgroep Statushouders en kunt goed omgaan met de diverse culturele gevoeligheden uit verschillende landen en regio’s. Je begrijpt als geen ander hoe het zit met de procedures rondom inburgering, de portaal inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. (WEB)

Je bent in staat om goede relaties met werkgevers te ontwikkelen en te onderhouden. Werkgevers zien jou als de eerste schakel naar de arbeidsmarkt. Je beschikt over probleemoplossend vermogen en een zelfstandige en proactieve werkhouding. Je weet als geen ander dat er bij jouw klanten vaak sprake is van meervoudige vragen en multi-problematiek.

In je begeleiding van inburgeringsplichtigen hanteer je een coachende stijl, ben je klantvriendelijk en daadkrachtig. Je kunt snel schakelen tussen belangen en mogelijkheden, zet je daarin je creativiteit om je doelen en resultaten te behalen. Je werkt graag samen en bent continue op zoek naar verbinding met je teamgenoten. Communicatief ben je sterk en je bent in staat om af en toe buiten de kaders te kunnen denken.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten; 
2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
3. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als consulent werk en/of consulent inburgering bij een gemeentelijke instelling;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting Sociaal Domein (20 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met arbeidsparticipatie en re-integratie van Statushouders (40 punten);
7. Aantoonbare werkerveraring met verslaglegging in de aangewezen systemen zoals een participatieverklaringstraject (PVT) en de Module Arbeidsmarkt & Participatie (MAP) (benoemd dit expliciet in het cv) (20 punten);
8. Aantoonbaar in het bezit van rijbewijs B en beschikking over een auto (benoem dit expliciet in het cv) (10 punten);
9. Beheersing van de Nederlandse - én de Arabische taal in woord en geschrift (toetsing vindt plaats tijdens een eventueel gesprek) (10 punten);

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Communicatief;
- Samenwerkend;
- Servicegericht;
- Besluitvaardig.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1-2

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Nee
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma, di, do

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 12 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 11 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 29 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 30 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 4 juni 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.