Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".
Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.
Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.
Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.
Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.
Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.
Opdracht
Bij ons staat het Sociaal Domein volop in ontwikkeling. Wij zijn voor de beleidsopgaven in de Participatie op zoek naar een ervaren beleidsadviseur met ruime kennis van Armoede- en schuldenbeleid en de Participatiewet..
Het doel is om de effecten van het beleid te realiseren en door monitoring bij te sturen in de uitvoering van beleid. Ook vertaal je landelijke ontwikkelingen op deze terreinen naar een lokale aanpak en concrete acties en zorg je voor het bevorden van de doorontwikkeling van beleid.
Scope van de opdracht Armoede- & Schuldenwet en Participatiewet (inkomen)
- Beleidsontwikkeling Participatiewet, met nadruk op het inkomensdeel.
- Sturing, monitoring en evaluatie van de voortgang van het reeds vastgestelde beleidsplan en uitvoeringsplan armoede en schulden.
- Vertaling van actuele ontwikkelingen naar beleid en concrete acties (o.a. Participatiewet in Balans).
- Projectleiding voor de doorontwikkeling van het Geldloket.
- Budgetbeheer (en toezicht) budgetten op deze terrreinen.
- Sparringpartner/buddy op beleidsonderwerpen voor de beleids-collega's
- Proactief adviseren van het bestuur.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur in het Sociaal Domein binnen een overheidsinstelling.
Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van Bestuurskunde, Politicologie of Sociologie (10 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur in het Sociaal Domein binnen een gemeentelijke instelling (40 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de Participatiewet, -inkomensdeel, of Armoede en schuldenbeleid (20 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het adviseren van een politiek bestuur (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (20 punten);
8., Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met projectmatig werken (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Sterke communicatieve, politieke en bestuurlijke adviesvaardigheden.
- Helikopterview en focus op verschillende beleidsopgaven;
- Energiek, enthousiast en een sterke verbinder.
Praktische details
- De opdracht loopt vanaf juni 2025 voor de duur van een jaar met een optionele verlenging van 2x een half jaar. Op basis van resultaten worden daarna keuzes gemaakt in de formatie en doorontwikkeling in het Sociaal Domein.
- 20 tot 24 uur per week, deels thuiswerken is overleg mogelijk, in de inwerkfase wordt er een fysieke aanwezigheid op de werkdagen in het stadhuis in Meppel verwacht.
- Bereid om indien nodig (af en toe) aanwezig te zijn tijdens raadsvergaderingen in de avonduren.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 10 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 9 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
- Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 28 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 30 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
Vraag: Is het mogelijk om meer uren te werken (bijvoorbeeld 32)
Antwoord: We hebben ruimte voor 20 tot 24 uur per week maximaal.
Vraag: Wij hebben een collega beschikbaar voor 32 uur per week. Is dat ook mogelijk?
Antwoord: 32 uur is niet bespreekbaar.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 3 juni 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.