Informatiemanager
SSC ONS
 
Aanvraagnummer
21524
Duur
T/m 31 december 2025
Opties verlenging
2 maal 3 maand(en)
Uren per week
28-32 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
19 May 2025 agenda 
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Over Ons
Wij zijn Ons. Wij leveren de beste bedrijfsvoeringsoplossing aan overheidsorganisaties in de regio Zwolle. Door bepaalde operationele taken zoals ICT, Inkoop & Contractmanagement en HR met onze eigen expertise units over te nemen, creëren we meer ruimte voor overheden in de regio Zwolle. Dit doen we voor de gemeenten Zwolle, Kampen, Dalfsen, Westerveld, Zwartewaterland, Ommen en provincie Overijssel. Op die manier kunnen zij zich focussen op een goede dienstverlening richting de samenleving. We hebben onze thuisbasis in het mooie provinciehuis in Zwolle. Een plek waar veel betrokken mensen uit de regio samenkomen en werken. Zwolle is booming, een stad en regio in groei en bloei!

Opdracht
Doel
Voor deze opdracht zoeken we een strategisch adviseur die de informatievoorziening van de organisatie naar een hoger niveau tilt. Je werkt op het snijvlak van beleid, IT en organisatieontwikkeling. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen, uitvoeren en actueel houden van het informatiebeleid. Daarbij zorg je voor samenhang tussen de organisatiedoelen, het informatiebeleid en de IT-strategie.

Status opdracht
Informatiemanagement bevindt zich nog in de opstartfase. Daarom zoeken we een strategisch adviseur die in deze fase de organisatie neerzet en doorontwikkeld en daarnaast tactisch en waar nodig ook operationeel werkzaamheden verricht. Dit zodat richting een structurele invulling aan het eind van 2025 in de tussentijd zaken opgepakt worden en overdracht soepel gaat verlopen. Over voortgang van de opdracht en eventuele belemmeringen daarin wordt het afdelingshoofd B&C geïnformeerd door de opdrachtnemer.

Verantwoordelijkheden
Opdrachtnemer heeft de volgende zaken op te leveren:

  • Opdracht 1: Een eerste en tweede concept van een informatieplan Ons breed;
  • Opdracht 2: Een overzicht van de processen en hierbij gebruikte systemen binnen Ons;
  • Opdracht 3: Voor de afdeling Inkoop en Contractmanagement een vertaling van de behoeftes naar een concreet plan en uitvoering voor de informatievoorziening (ook in afstemming met partners voor gezamenlijke behoeftes en invulling);
  • Opdracht 4: Voor het capaciteitsmanagementproces een beeld van de behoeftes en de doorvertaling naar een concreet plan en uitvoering voor de informatievoorziening;
  • Opdracht 5: Implementatie Blue Dolphin;
  • Opdracht 6: Beleid rondom gebruik van AI;
  • Opdracht 7: Positionering functioneel beheer binnen Ons.

Wat dient wanneer opgeleverd te worden:

Opdracht

Omschrijving

Planning gereed

Opdracht 1

Informatieplan versie 1/versie 2

1 september/31 december 2025

Opdracht 2

Overzicht processen/systemen

15 oktober 2025

Opdracht 3

Informatievoorziening I&C

15 juni 2025

Opdracht 4

Capaciteitsmanagement

15 juni 2025

Opdracht 5

Blue Dolphin

1 juni 2025

Opdracht 6

Beleid AI

1 juni 2025

Opdracht 7

Positionering Functioneel beheer

31 december 2025

Gezag

  • Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het bepalen van de eigen werkmethodes en -strategieën.
  • Opdrachtgever heeft geen bevoegdheid tot directe sturing.
  • Opdrachtgever heeft geen recht om dagelijkse werkzaamheden van de opdrachtnemer te sturen of te controleren, buiten de afgesproken resultaten en doelstellingen om.
  • Opdrachtnemer is vrij in het bepalen hoe de projectdoelen bereikt worden.
  • Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de afgesproken werkzaamheden, inclusief het maken van eigen keuzes en het nemen van beslissingen met betrekking tot de uitvoering.
  • Opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor de middelen, materialen en hulpmiddelen die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met ITIL (voor IT-servicemanagement en procesoptimalisatie), BISL (Business Information Services Library, voor functioneel beheer en informatiemanagement) of soortgelijke methodes (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv);
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in informatiemanagement zoals kennis van data-analyse, procesmanagement/-verbetering (LEAN), en projectmanagement;
3. Kandidaat is minimaal 2 werkdagen aanwezig op kantoor. Werkdagen zijn: dinsdag en donderdag;
4. Kandidaat is aanwezig op kantoor in de inwerkperiode;
5. Uurtarief maximaal €100,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van Informatiekunde, Bedrijfskunde of Bedrijfsinformatica of IT Management  (10 punten);
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar  ITIL (voor IT-servicemanagement en procesoptimalisatie), BISL (Business Information Services Library, voor functioneel beheer en informatiemanagement) of soortgelijke methodes (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv) (30 punten);
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in informatiemanagement zoals kennis van data-analyse, procesmanagement/-verbetering (LEAN), en projectmanagement (30 punten);
9. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als informatiemanager binnen een overheidsinstelling (20 punten);
10. Kandidaat beschrijft zelf in de motivatie beknopt welke kwaliteiten hij/zij nodig acht om deze opdracht succesvol uit te voeren. Geeft met concrete voorbeelden aan hoe hij/zij over deze kwaliteiten beschikt (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Neemt initiatief;
  • Verbindend;
  • Analytisch;
  • Gericht op samenwerken en resultaat;
  • Communicatief sterk;
  • Organisatiesensitief (Weet goed aan te sluiten op de strategische en operationele behoeften van de organisatie).

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Dinsdag en donderdag op kntoor, rest eigen invulling

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 20 mei 2025 tussen 15.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 19 mei 2025 in de middag bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 16 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 16 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 19 mei 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.