Organisatie
Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.
Beschrijving Bedrijfsvoering
Je gaat aan de slag bij de afdeling Bedrijfsvoering (BV), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. Het werk bij Bedrijfsvoering is samen te vatten in drie taken: adviseren, control(eren) en faciliteren. De afdeling zorgt dat de organisatie haar bestuurlijke en uitvoerende processen zo goed en efficiënt mogelijk kan uitvoeren. Hierdoor kunnen collega’s van andere afdelingen zich helemaal richten op de provinciale opgaven.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Financiële Rapportage en Administratie, Financiën, Facilitair, Informatievoorziening en Digitalisering, Juridische Zaken, HR.
Opdracht
Provincie Overijssel werkt aan een transformatie naar een digitale en informatie gestuurde organisatie. Binnen team Informatievoorziening & Digitalisering (I&D), is behoefte aan tijdelijke, specialistische ondersteuning bij een verander- en ontwikkeltraject. Deze opdracht vindt plaats in het kader van een projectmatige aanpak en valt buiten het reguliere takenpakket van vaste medewerkers.
Doel en resultaatverplichtingen
1. Herstel van vertrouwen binnen en rondom Informatievoorziening & Digitalisering
- Resultaatverplichting: Een plan van aanpak en implementatie voor het hersteltraject en een begeleidingsplan voor teamontwikkeling en samenwerking, binnen het I&D, richting de organisatie en (externe) samenwerkingspartijen.
2. Ontwikkeling en implementatie van een strategisch plan voor de i-organisatie:
- Resultaatverplichting: Een strategisch implementatieplan voor de i-organisatie, als onderdeel van de vaststelling van de vernieuwde visie op bedrijfsvoering & control en afgestemd met relevante stakeholders.
3. Inrichting en uitvoering van een ontwikkelplan voor de informatiehuishouding, o.a. op basis van het evaluatierapport van Berenschot.
- Resultaatverplichting: Een ontwikkelplan en implementatie voor verbetering van de informatiehuishouding (incl. WOO, NIS2), met concrete acties en planning
- Resultaatverplichting: Levert periodiek voortgangsrapportages over de uitvoering van de ontwikkeltrajecten.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een maximum uurtarief van €150,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer/ werk-werkverkeer;
2. Een wo master opleiding in de richting van informatietechnologie of vergelijkbaar (maak aantoonbaar welke opleiding vergelijkbaar is);
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring vanuit een directiefunctie met verandermanagement en het begeleiden van digitale transformatieprocessen (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de verschillende rollen van strategisch adviseur en leidinggevende informatiehuishouding, informatieveiligheid en risicomanagement (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);
5. Aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling en interventiemanagement(maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar binnen zowel een overheidsinstelling als zakelijke omgeving ((maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld).
Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met het geven van adviezen binnen het vakgebied informatiehuishouding, informatieveiligheid en risicomanagement (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met teamontwikkeling op het gebied van Informatievoorziening & Digitalisering (30 punten);
9. Aantoonbare kennis van/ werkervaring met een adviesrol binnen informatiehuishouding, informatieveiligheid en risicomanagement in een provinciale organisatie in de afgelopen 5 jaar (40 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Verbindend vermogen;
- Leiderschap en verandermanagement;
- Analytisch vermogen en strategisch inzicht;
- Communicatieve vaardigheden;
- Bestuurlijke en organisatorische sensitiviteit;
- Geven van adviezen en en is gewend om hierop zijn/ haar communicatie af te stemmen.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 3 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De 3 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14/15. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
Benodigd aantal professionals
1-2.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma t/m vr
Standplaats: Zwolle
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 2 juni 2025 vanaf 10.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 29 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
- Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 20 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 21 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
Vraag: Er wordt in de vereisten/knockout bij criteria 3 bij deze opdracht gesproken over "Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring vanuit een directiefunctie..." Betreft dit ook een managementfunctie van een afdeling en lid van MT? Wat verstaat u onder een directiefunctie? Refereert u aan bepaald financieel mandaat en grootte van een afdeling?
Antwoord: Met werkervaring vanuit een directiefunctie beogen we iemand die ervaring heeft met
Het aansturen van mensen met minimaal het niveau teamleider en het deelnemen aan het Concern management team van de organisatie (hoogste niveau in de organisatie)
Onderliggende reden:
Deze eis geeft ook de zwaarte weer van het profiel dat we zoeken, het moet een ‘stevig’ persoon zijn die deze opdracht uitvoert. We hebben te maken met een grote opgave
Deze persoon moet de problematiek snappen en de taal spreken van de directie/concernmanagementteam
Deze opdracht vereist een denken op een hoger strategisch abstractieniveau.
Vraag: Onderdeel van de resultaatsverplichtingen is een strategisch plan voor de i-organisatie. Wat wordt verstaan onder de i-organisatie?
Antwoord: De i-organisatie is verantwoordelijk voor het beheren, ontwikkelen en beveiligen van digitale systemen, data en informatieprocessen die de provincie ondersteunen in haar taken.
Vraag: Wat wordt verstaan onder een strategisch plan? Strategisch plan voor/van wat?
Antwoord: Een strategisch plan voor een i-organisatie bij een provincie is een beleidsdocument waarin de provincie haar lange termijnvisie, doelen en aanpak vastlegt voor de inzet van informatievoorziening en digitale middelen.
Vraag: Bij het strategisch implementatieplan wordt gesproken over relevante stakeholders. Wie zijn die relevante stakeholders?
Antwoord:Onder andere Ons shared service center en haar partners, Interprovinciaal overleg, Het provinciale bestuur
Vraag: Het strategisch plan voor de i-organisatie is een onderdeel van de vaststelling van de vernieuwde visie op bedrijfsvoering & control. Wie verzorgt de vaststelling van de vernieuwde visie op bedrijfsvoering en control?
Antwoord: De Directie stelt vast, de Directeur Bedrijfsvoering verzorgt de vaststelling
Vraag: Eén van de resultaatsverplichtingen is het periodiek leveren van voortgangsrapportages over de uitvoering van de ontwikkeltrajecten. Welke ontwikkeltrajecten worden hier specifiek bedoeld?
Antwoord: Deze zijn opgenomen in de doel en resultaatverplichtingen
Vraag: Eén van de vereisten is een WO-opleiding in de richting van informatietechnologie. Welke overweging ligt ten grondslag aan deze specifieke eis?
Antwoord: Voor deze opdracht is het nodig dat je 1 het juiste denk- en werkniveau hebt op basis van feitelijk resultaat van een behaald WO-diploma. 2 voor deze opdracht is diepgaande inhoudelijke kennis van de materie vereist
Vraag: Deze opdracht vraagt om begeleiding bij een verander- en ontwikkeltraject. Volgens ons gaat het hierbij vooral om ervaring met vergelijkbare trajecten. De selectiecriteria gaan echter over aantoonbare werkervaring op het gebied van informatiehuishouding, informatieveiligheid en risicomanagement in plaats van over ervaring met verandermanagement en hersteltrajecten. Waarom zijn de selectiecriteria op deze manier opgesteld?
Antwoord: Een I-governance organisatie vraagt vaak om nieuwe rollen, andere manieren van samenwerken. Begeleiding zorgt ervoor dat het niet bij papier blijft, maar dat de verandering echt landt in de organisatie. Een I-governance organisatie binnen een provincie, vraagt om ingrijpende veranderingen in structuur, cultuur, processen en verantwoordelijkheden. Wie beslist, wie is verantwoordelijk en hoe worden keuzes gemaakt over ICT, data en digitale strategie.
Vraag: In Doel 1 wordt gesproken over “Een plan van aanpak en implementatie voor het hersteltraject…”. Wat wordt hier verstaan onder implementatie?
Antwoord: Onderimplementatie voor verbetering van de informatiehuishouding verstaan we het concreet uitvoeren van maatregelen om de manier waarop een organisatie met informatie omgaat te verbeteren. Dit gaat verder dan alleen plannen maken: het betekent dat je daadwerkelijk systemen, processen, gedrag en cultuur verandert om informatie beter te beheren, gebruiken en beveiligen.
Vraag: Berenschot heeft een evaluatierapport opgesteld. Mag Berenschot ook meedoen aan deze uitvraag
Antwoord: Ja, maar wij hechten belang aan objectiviteit en gelijke kansen voor alle inschrijvers te waarborgen, zodat er geen sprake is van een (schijn van) belangenverstrengeling.
Vraag: Voor gunningscriterium 9 wordt gevraagd om aantoonbare ervaring in een provinciale organisatie in de afgelopen 5 jaar. Onze kandidaat heeft ruime en aantoonbare ervaring binnen de rijksoverheid (Justitie, Belastingdienst, Defensie) met strategisch advies op het gebied van informatiehuishouding, informatieveiligheid en risicomanagement. Kunnen jullie bevestigen of dit voldoende aansluit bij de achterliggende bedoeling van dit criterium, ook al betreft het geen provinciale organisatie? En is er eventueel ruimte om dit criterium te herformuleren of ruimer te interpreteren, bijvoorbeeld als "overheidsorganisatie met vergelijkbare bestuurlijke context"?
Antwoord: We hebben overheidservaring als een knock-out criterium opgenomen in de opdracht uitvraag en provinciale ervaring als is een pré. Deze ervaring wordt daarom als extra waardevol in de puntentelling gewaardeerd.
Vraag: Is het mogelijk om als team van twee adviseurs in te schrijven? Dit met als doel het combineren van kennis, expertise en competenties om de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren. Daarnaast biedt het ook zekerheid in continuïteit
Antwoord: We vragen voor de opdracht om één inschrijvende partij of persoon die zelfstandig aan alle eisen voldoet en verantwoordelijk is voor uitvoering van de opdracht.
Het vormt de basis voor hoe de provincie Overijssel haar digitale infrastructuur, data, systemen en processen wil organiseren en ontwikkelen om maatschappelijke opgaven beter te ondersteunen
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 26 mei 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.