Lead consultant verander management
Gemeente Hardenberg
 
Aanvraagnummer
21495
Duur
6 maanden
Opties verlenging
2 maal 6 maand(en)
Uren per week
16-24 uur
DAS opdracht
Ja
Start
Z.s.m.
Opleidingsniveau
WO
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
23 May 2025
Eindtijd
09:00 uur

Organisatie
Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Opdracht Achtergrond
Voor het project Digitaal Samenwerken zijn wij op zoek naar een Lead Consultant Verandermanagement die ons gaat helpen bij het vormgeven van een passende veranderaanpak om de medewerkers optimaal gebruik te laten maken van de op te leveren producten/diensten uit dit project.

Eén van de doelstellingen van het project is om het samenwerkingsplatform, gebaseerd op Microsoft365 diensten, breder en efficiënter voor de organisatie in te zetten. Het is de bedoeling dat gebruikers het platform intensiever gaan gebruiken en de voordelen hiervan beter gaan benutten.

Een andere doelstelling van het project is de transformatie naar een moderne en veilige, cloud georiënteerde, werkplek met verschillende typen werkplek oplossingen.

De opdracht
Iedere medewerker die gebruik maakt van de gemeentelijke ICT-omgeving, zal n.a.v. dit project worden geconfronteerd met een andere werkwijze. M.n. op het gebied van document beheersing.

De opdracht is de medewerkers hier zo goed mogelijk op voor te bereiden en te begeleiden in de verandering. De medewerker staat hierin centraal.

De resultaten

  • Als Consultant Verander Management formuleer je de veranderstrategie om medewerkers optimaal gebruik te laten maken van de opgeleverde producten/diensten uit dit project;
  • Bouwt mee aan een geïntegreerde veranderaanpak voor meerdere IT projecten en adviseert de andere IT projecten bij het opzetten van een veranderaanpak
  • Voor ieder product/dienst die een verandering in de werkwijze voor de medewerker tot gevolg heeft, definieer je de veranderaanpak;
  • Je adviseert over de te produceren adoptiemiddelen en benodigde interventies;
  • Je formuleert een aanpak voor een gefaseerde uitrol van de benodigde veranderingen;
  • Je begeleidt ambassadeurs, verkenners en medewerkers om de adoptie van de veranderingen succesvol te laten verlopen;
  • Je implementeert een methode waarmee het succes van de adoptie meetbaar en inzichtelijk wordt;
  • Je stelt i.s.m. afdeling communicatie communicatieberichten op i.r.t. het adoptie en verander traject;
  • Monitoren van de voortgang van de veranderinitiatieven en waar nodig bijsturen om de beoogde resultaten te behalen;
  • Stakeholder management met de opdrachtgevers.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Uurtarief maximaal €135 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op wo bachelor niveau;
3. Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift (toetsing vind in een eventueel gesprek plaats);
4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met adoptie- en verandertrajecten i.r.t. ICT-implementaties;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
5. Per maandag 2 juni 2025 beschikbaar voor 16 – 24 uur per week voor de duur van de opdracht, inclusief verlengingen (het exacte aantal uren is in overleg naar behoefte) (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met adoptie- en verandertrajecten i.r.t. ICT-implementaties bij een 50.000+ gemeente (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met document beheersing en MS365 adoptie- en verandertraject (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met adoptie- en verandertrajecten binnen een organisatie met 600 + medewerkers (15 punten);
9. Aantoonbare kennis van de ' PROSCI Certified Change Practitioner’, blijkend uit een afgeronde cursus of opleiding (10 punten);
10. Aantoonbare werkervaring met de ‘Design Thinking’ methodologie (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en goede contactuele eigenschappen;
  • Je bent organisatie sensitief;
  • Innovatieve en creatieve denkwijze;
  • Empathisch vermogen;
  • Je beschikt over een goede balans tussen flexibiliteit en standvastigheid;
  • Een goed analytisch en probleemoplossend vermogen is van groot belang, naast accuratesse, doorzettingsvermogen en resultaatgerichtheid.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in afstemming

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woendag 28 mei 2025 vanaf 11.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 27 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).\

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 16 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 19 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 23 mei 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.