Strategisch informatiemanager
Gemeente Meppel
 
Aanvraagnummer
21493
Duur
6 maanden
Opties verlenging
3 maal 6 maand(en)
Uren per week
36 uur
DAS opdracht
Nee
Start
2 juni 2025
Opleidingsniveau
HBO+
Regio
Overijssel
Einde inschrijfdatum
23 May 2025
Eindtijd
09:00 uur

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Opdracht
De organisatie staat voor de uitdaging om haar informatievoorziening te optimaliseren en toekomstbestendig te maken. De opdracht heeft als doel werkzaamheden uit te voeren op strategisch en tactisch niveau in lijn met de visie op informatievoorziening, de visie op dienstverlening en andere organisatiedoelen.

Wat ga je doen? 

  • Ophalen van informatiebehoeften uit de organisatie en die samen met stakeholders uit het primaire proces prioriteren
  • Stuurt de afstemming van de informatievoorziening op de behoeften van de business en vertaalt deze naar concrete initiatieven.
  • Zorgen voor goede communicatie met en betrokkenheid van stakeholders.
  • Zorgen dat de visie en strategie door de organisatie begrepen wordt door middel van gerichte communicatie, opleiding en training. Creëert ambassadeurs binnen de organisatie die betrokkenheid en eigenaarschap van de strategie bevorderen.
  • Fungeert als beleidsadviseur voor het management en bestuur op het gebied van informatiemanagement. Doorgrondt complexe bestuurlijke en organisatorische beleidsstukken en vertaalt deze naar concrete acties.
  • Draagt bij aan de digitale transformatie van de organisatie, creëert draagvlak voor innovaties op het gebied van bijvoorbeeld data gedreven werken, AI en automatisering/robotisering binnen processen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met informatiemanagement op strategisch niveau bij een overheidsinstelling (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);
4. Beschikbaar per maandag 2 juni 2025 voor 36 uur per week;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van Informatiemanagement/ Bedrijfskundige Informatica (20 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met informatiemanagement op strategisch niveau bij een gemeentelijke instelling (+15.000 inwoners) (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (40 punten);
7. Minimaal 4 jaar op het gebied van informatievoorziening op strategisch en tactisch niveau bij gemeenten van gelijke omvang (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (40 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Je bent een kei in het verbinden van informatisering met de organisatie. Je bent proactief en je weet jouw weg binnen onze organisatie snel en effectief te vinden. Je bent mondeling en schriftelijk sterk, zo kun je goede beleidsstukken opstellen en je adviezen helder en duidelijk toelichten. Tot slot ben je in staat om op strategisch en tactisch niveau te werken. Een initiatiefrijke en oplossingsgerichte instelling.
  • Sterke analytische en strategische adviesvaardigheden
  • Uitstekende communicatieve en samenwerkingsvaardigheden

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 27 mei 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 26 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 20 mei 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 21 mei 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag:  Staat de gemeente Meppel open voor een voorstel van onze kant op basis van een teamgerichte aanpak met een duidelijke resultaatverplichting in plaats van het leveren van één persoon? Wij denken dat dit uitstekend aansluit bij jullie opgavegerichte en toekomstbestendige manier van werken.
Antwoord: Als het past binnen de kaders van onze raamovereenkomst met flextender en binnen de kaders van wetgeving (aanbesteding en DBA) dan staan wij daar zeker voor open.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 23 mei 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.