Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".
Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.
In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.
De afdeling
De adviseurs van de afdeling Leefomgeving & Mobiliteit leveren expertise voor beleid, projecten en programma’s. We houden ons bezig met onderwerpen, zoals energie, mobiliteit, parkeren, milieuplanologie, bodem & ondergrond, klimaatadaptie.
Alle vakgebieden werken samen aan oplossingen. En dat doen we met onze opdrachtgevers, partners in de stad en collega’s van andere afdelingen. De afdeling bestaat uit bijna 40 vaste medewerkers en een flexibele schil. Een deel van de medewerkers wordt inhoudelijk aangestuurd door het afdelingshoofd en een ander deel door een programmamanager/ambtelijk opdrachtgever (bv. energie en mobiliteit).
Zwolle is bezig met een schaalsprong in haar stedelijke ontwikkeling, dit vraagt ook iets van de organisatie. Het afgelopen jaar heeft daarom een onderzoek plaatsgevonden binnen de afdeling Leefomgeving & Mobiliteit waarbij o.a. de vraag was hoe de toekomst van de afdeling eruit zou zien. Ook is gekeken naar hoe de huidige verbindingen en taakverdeling met de afdeling Ruimte & Economie naar de toekomst vormgegeven moeten worden.
Het voornemen is de afdeling Leefomgeving & Mobiliteit op te heffen en de medewerkers te verdelen over de afdelingen Stadsbeheer & Vitale Wijken, Ruimtelijke Planvorming, Stadsingenieurs en Ruimte & Economie. Hierover zal dit voorjaar besluitvorming plaatsvinden. De uitvoering van dit besluit zal in de periode daarna, doch uiterlijk 1 januari a.s. zijn beslag moeten krijgen.
Opdracht
- Aansturen afdeling Leefomgeving & Mobiliteit --> Je geeft leiding aan professionals, zorgt dat de afdeling goed functioneert en doelen en resultaten worden behaald. Daarvoor geef je overzicht en sturing en bewaak je doel- en taakstellingen. Samen met collega afdelingshoofden en ambtelijk opdrachtgevers zorg je dat samenwerking tussen afdelingen en opgaven goed loopt. Je bent als afdelingshoofd verantwoordelijk voor de groepsdynamiek, aansturing en ontwikkeling van de medewerkers en bedrijfsvoering binnen de afdeling. Je hebt een belangrijke rol in het kader van begroten, verantwoorden, capaciteit plannen en het stellen van prioriteiten.
- Begeleiden van de overdracht van medewerkers naar de afdelingen Stadsbeheer & Vitale Wijken, Ruimtelijke Planvorming, Stadsingenieurs en Ruimte & Economie. Vanaf de start afspraken maken met ontvangende afdelingshoofden wat er nodig is voor goede overdracht aan personele kant en wat er geregeld moet worden qua mandaten, verantwoordelijkheden en financiën.
- Vanaf mei 2025, onder verantwoordelijkheid van het Afdelingshoofd Ruimte & Economie, bijdragen aan het opstellen van en uitvoering geven aan een organisatie-/implementatieplan voor de afdeling Ruimte & Economie. Dat plan is gericht op het versterken van het strategisch vermogen, het vergroten van de regiefunctie, maar ook gericht op het vormgeven van een passende sturing en inrichting van de afdeling. Binnen dit kader zorg je voor een goed fundament om een deel van de afdeling Leefomgeving & Mobiliteit te laten landen en te verweven. Dit vraagt e.e.a. op het gebied van structuur, groepsdynamiek, maar wellicht ook op faciliteren van individuele vraagstukken zoals ontwikkeling van competenties, vaardigheden of houding en gedrag.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op wo bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als leidinggevende;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een gemeente;
Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op wo-bachelor niveau richting ruimtelijke ordening/mobiliteit (15 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een gemeente in de afgelopen 8 jaar (25 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met de beleidsvelden mobiliteit, milieu en/of duurzaamheid en de rol van de gemeente hierin (beschrijf separaat en beknopt een voorbeeld in de motivatie) (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met complexe veranderingsprocessen op inhoud, aanpak en interactie (beschrijf separaat en beknopt een voorbeeld in de motivatie) (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het coachen en ontwikkelen van medewerkers (beschrijf separaat en beknopt een voorbeeld in de motivatie) (10 punten);
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Kunnen verplaatsen in de dilemma's waar medewerkers mee worstelen;
- In staat om beleidsvelden en thema's in de organisatie te verbinden;
- In staat om verschillende vormen van sturing te verbinden, dan wel vorm te geven;
- Kan leiderschap samenwerkend vormgeven, in diverse management overleggen als in de rest van de organisatie;
- Integer, stevige gesprekspartner, gaat voor het algemeen belang de confrontatie (met medewerkers of op MT-niveau) niet uit de weg;
- Heeft goede communicatieve vaardigheden en kan makkelijk verbinding leggen;
- Kan vanuit het grotere geheel kijken naar diverse opgaven;
- Daadkrachtig en besluitvaardig, sensitief en weet medewerkers te inspireren en enthousiasmeren;
- Beschikt over strategisch vermogen en bestuurlijke sensitiviteit.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma t/m vrij (Hybride: Ja, maar minstens 3 dagen aanwezigheid in Zwolle)
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 7 april 2025 (per kandidaat worden er 2 gesprekken gepland). De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 4 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
- De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 24 maart 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 25 maart 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 28 maart 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.